Les tertúlies
literàries dialògiques consisteixen en el fet que un grup de persones es
reuneixen periòdicament al voltant de una lectura o d’un llibre per a reflexionar i dialogar a
partir d’ell. És un espai on la gent pot participar en un projecte educacional
que promou la literatura i la cultura.
Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendre no és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte. Quan la gent troba un espai on desenvolupar el seu potencial per a aprendre i superar barreres, es comprova que realment ho pot aconseguir.
Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendre no és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte. Quan la gent troba un espai on desenvolupar el seu potencial per a aprendre i superar barreres, es comprova que realment ho pot aconseguir.
PRINCIPIS DE LES TERTÚLIES
DIÀLEG IGUALITARI
A les tertúlies
es respecten totes les aportacions per igual, però no s’accepta que hi hagi
algú que ens vulgui imposar la seva com a vàlida.
INTEL·LIGÈNCIA CULTURAL
No té a veure
amb tenir estudis o no. Totes les persones tenim intel·ligència cultural, al
llarg de les nostres vides hem après moltes coses i de maneres molt diferents.
Per tant, totes les persones som capaces de participar en un diàleg igualitari.
La intel·ligència cultural demostra que es pot seguir aprenent al llarg de tota
la vida.
TRANSFORMACIÓ
Aquesta manera
d’aprendre dialogant i valorant tot el que hem après al llarg de les nostres
vides ens ha transformat. Ens sentim capaços d’aprendre moltes coses més perquè
és un fet que el podem comprovar contínuament. Així doncs, podem canviar el
concepte que teníem de nosaltres mateixos. En sentir-nos diferents canvien les
relacions que tenim amb les persones i el nostre entorn. Llegint, dialogant i
reflexionant podem superar les barreres que ens exclouen de l’educació i la
participació social.
DIMENSIÓ INSTRUMENTAL
El diàleg fa
possible que aprenguem també coneixements més acadèmics instrumentals, ja que
quan llegim i comentem una obra també ens interessem molt per tot allò que va
passar en l’època en la qual les va escriure, a quin moviment literari pertany,
quines són les seves característiques. Tot això ho investiguen les persones que
volen de la tertúlia preguntant a familiars, buscant-ho a l’enciclopèdia, a
internet, ... i després ho exposen al grup. Tampoc són uns “deures” sinó una
possibilitat de creixement cultural.
CREACIÓ DE SENTIT
La pèrdua de
sentit és un fenomen que sovint apareix a la nostra societat com un sentiment que
vivim en un sistema que determina les nostres vides. A través de l’aprenentatge
dialògic el sentit ressorgeix ja que les relacions amb les persones i el nostre
entorn les dirigim nosaltres mateixos. És per això que nosaltres decidim què i com volem
investigar i aprendre.
SOLIDARITAT
La comunitat
basada en l’aprenentatge dialògic es constitueix com un espai solidari creat
per les aportacions de tots i totes, fetes no en funció de l’estatus social
sinó de l’interès comú. Suposa una lluita contra l’exclusió derivada de la
dualització social entre privilegiats i marginats.
IGUALTAT DE DIFERÈNCIES
Totes les
persones de les tertúlies som iguals i diferents. Un dels principis més
importants i respectats pels membres de la tertúlia és la igualtat de les
persones i això comporta el dret de totes a viure de manera diferent. Significa
respectar per igual totes les diferències.
------------
Clicad sobre el texto
GRUPOS INTERACTIVOS Y TERTÚLIAS DIALÓGICAS
------------
------------
¿Cómo podemos hacer que los niños y niñas entiendan lo que leen?
10 Actividades Efectivas
- Busca lecturas que les gusten. Ya que si les interesa se esforzarán por entender el sentido de lo que están leyendo.
- Hazle preguntas sobre lo que ha leído. No le presiones, interésate por el tema y pregúntale, deja que te cuente.
- Juega con los distintos significados de las palabras. Puedes usar una palabra y explicarle los diferentes significados que tenga. Luego jugamos a usar la palabra en frases donde usemos los diferentes significados.
- Muéstrales el sentido de las estructuras sintácticas. Emplea frases cambiando los signos de puntuación y pregúntales que significa en cada caso concreto. Tomarán conciencia de que si no leemos bien podemos dar diferentes interpretaciones.
- Emplea actividades en las que entender el sentido de lo que leen sea importante. Como por ejemplo unas instrucciones para montar un juguete, una receta de cocina, etc.
- Busca actividades donde tengan que leer y encuentren la utilidad a la lectura, como por ejemplo mensajes de móvil, juegos de consola en los que te vayan dando instrucciones con textos escritos, etc.
- Emplea un juego de pistas, donde entendiendo el mensaje escrito en las pistas consigan encontrar algo, como un tesoro.
- Usa jeroglíficos, o mensajes que tengan que descifrar. Se darán cuenta de la importancia de entender el código del lenguaje para comprender el sentido.
- Lee con ellos, haz de modelo. Si ellos te ven hacerlo, lo harán también. Puedes leer un cuento, una noticia, etc. y luego explicarles a los niños y niñas lo que quiere decir.
- Enséñale trucos de comprensión. Cuando lea, enséñale a detenerse (primero en cada oración, mas adelante párrafo a párrafo) y que se pregunte si ha entendido lo que pone. Pídele que lo resuma o que te lo explique.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada